ליווי יזמים וקבלנים, מקודמים

ליווי וייעוץ בהליכי תכנון, רישוי והוצאת היתרי בניה

בהתאם לדיני התכנון והבניה בישראל זכות בעלי הזכויות לשימוש ולפיתוח מקרקעין נקבעת בהוראות תכנית המתאר ותכניות מפורטות התקפות החלות על המקרקעין.

קיימות תכניות בהיררכיות שונות, כאשר קיימים הבדלים גם בהוראות שניתן לכלול בכל סוג תכנית וגם במוסד התכנון שמוסמך להפקידן ולאשרן :

תכנית מתאר ארצית

תכנית מתאר מחוזית

מכנית כוללנית (תכנית מתאר מקומית ליישוב או חלק ניכר ממנו)

תכנית מתאר מקומית (שאינה כוללנית)

תכנית מפורטת (שמכוחה ניתן להוציא היתר בניה)

תכנית בהיררכיה גבוהה יותר יכולה לכלול גם הוראות של תכנית בהיררכיה נמוכה יותר, כך שפעמים רבות ההבחנה בין סוגי התכניות אינה כה ברורה וקלה. כך למשל, קיימות תכניות מתאר ארציות מפורטות שמכוחן ניתן להוציא היתרי בניה ופעמים רבות תכניות מתאר מקומיות הינן גם תכנית מפורטות.

לרוב לצורך שימוש במקרקעין ופיתוחו לא די בכך שקיימות תכניות מאושרות שקובעות ייעודי קרקע והוראות בדבר שימושים מותרים וזכויות בניה, אלא יש צורך גם בקבלת היתר בניה לצורך מימוש התכנית וביצוע הבניה. עם זאת, גם במסגרת הליכי רישוי הבניה לעיתים ניתן לאשר סטיות מהוראות התכניות התקפות בדרך של אישור הקלות ושימושים חורגים.

 

משרדנו מתמחה במתן ליווי משפטי שוטף בכל הנוגע להליכי תכנון וקידום תכניות מתאר ותכניות מפורטות וכן ליווי משפטי של הליכי רישוי. הליווי המשפטי כולל ייעוץ משפטי ומתן מענה לשאלות הנוגעות לפרשנות הוראות התכניות, החוק והתקנות בתחום דיני התכנון והבניה, מתן חוות דעת משפטיות, ייצוג בפני מוסדות התכנון ולעיתים רבות השתתפות בדיוני מוסדות התכנון מטעם היזם. במסגרת הליווי המשפטי מסייע המשרד פעמים רבות בהסרת חסמים המונעים או מעכבים קידום הליכי תכנון או רישוי, על-ידי בחינת דרישות מוסדות התכנון, מתן חוות דעת משפטיות והתערבות הייעוץ המשפטי של מוסדות התכנון כאשר הדבר נדרש וסיוע למתכננים ולאדריכלים מול גורמי מקצוע, במיוחד כאשר מועלות דרישות שאינן חוקיות או הגיוניות.

 

לעיתים רבות העברה של חוות דעת מקצועית מנומקת והצגה מושכלת של התכנון המוצע והתאמתו למגמות תכנון עכשויות ולעקרונות מדיניות התכנונית הארצית, האזורית והמקומית בפני הצוות המקצועי של מוסד תכנון עשויים להסיר חסמים שעיכבו או מנעו קידום תכנון במשך שנים רבות.

למשרדנו, כמשרד מקצועי המתמחה בדיני תכנון ובניה ובתכנון עירוני ואזורי, היכרות רבה עם מוסדות התכנון ונושאי המשרה בה והבנה מעמיקה של מדיניות התכנון ומגמות התכנון העירוני המקודמות על-ידי מוסדות התכנון.

דילוג לתוכן